envanliglouise

Vanlig tjej med ovanliga drömmar

Save the world

Skrivet 2013-10-17 @ 22:53:20
Jämställdhet. Feminism. Om jag är feminist. Självklart, alla dagar i veckan.
För att vara feminist är det enda man behöver tycka är att män och kvinnor har lika värde och samma rättigheter.
Så många människor får detta om bakfoten och har fått för sig att feminister är kvinnor med hår på hela kroppen i uppseendeväckande kläder, kort hår, färgglada glasögon som skriker ut saker som "män är djur" osv.
 
Jag har den senaste tiden snöat in på podcasten "Värvet" där Kristoffer Triumf intervjuar kända/och mindre kända personer som han är nyfiken på. Jag har då lyssnat på ett flertal stycken av dessa kändisar som jag själv har varit nyfiken och intresserad av och insett att i varje avsnitt smyger han in frågan "Är du feminist" på ett eller annat sätt. Kändisarnas reaktion blir oftast väldigt förvånade och snopna över den abrupta frågan och samlar sig sedan för ett svar som mer eller mindre är "Nej". Skulle säga att jag lyssnat på 5 stycken den senast veckan med endast en musiker/artist som säger rakt ut att hen är feminist.
 
Ett exempel är i intervjun med Steve Angelo och Kristoffer frågar svarar Steve på frågan: 
-"Är du feminist?"
-"Feminist är jag inte men jag tycker kvinnor har all rätt att va som oss." 
-"Varför vill du inte kalla dig det?" 
-"Nä, är inte det lite starkare att va feminist än att tycka att alla är jämlika? Det låter så hårt. Det låter som man måste vara feminim för att va det."

Där tappar dem mig, det är musiker och företagare som har gått långt inom sina respektive branscher som inte är för att kvinnor och män ska ha samma rättigheter eller möjligtvis att dem inte har kunskapen av vad ordet feminism är eller ännu värre att dem inte vågar säga på offentliga forum att dem har en grundtanke om jämställdhet i samhället. I Steves fall handlar nog allt bara om okunskap och det kan man väl inte helt skylla bara honom för. Utan även svenska staten och skolverket för. Enligt mig ska begrepp som jämnställdhet, feminism och jämlikhet printas in i hjärnan på alla ungdomar i skolan. Kunskapen måste spridas för då sprids också viljan att ändra vårt beteende som vi haft i århundraden. Själv kom detta på gymnasiet, vi fick det inprintat men det var så många andra som inte fick det..
 
Hur har jag blivit drabbad av detta? 
Jag har för endast ett par månader sen blivit utsatt för kränkning p.g.a. mitt kön. Som dem flesta vet är jag fotbollsdomare. I en branch med 95 % män (en gissning) där spelare, ledare, publik. Japp hela köret har en helt annan inställning till dig bara för att du är kvinna. Jag säger inte bara att det är negativt utan ibland positvit då ledare inte "vågar" skälla på dig då dem är rädd för att göra dig ledsen och sårad. Oftast har man inte så höga förväntningar på sig innan eftersom "tjejer kan inte döma" och man överträffar förväntningarna. Detta är ett helt annat blogginlägg egentligen. nu ska jag bara berätta denna specifika händelse men jag vill bara göra er medvetna om att som domare får man ta mycket skit helt enkelt och man vänjer sig. De enda man kan påverka är ledare och spelar som inte får säga vad dem vill eller reagera hur dem vill eftersom det finns regler för det i regelboken. Dem som jag inte kan påverka och bara får tacka och ta emot skiten av är publik och åskådare.. Så man blir ganska van ändå.
 
I mitten av augusti dömde jag en match. Seriematch. Pojkar 16 år med killar mellan 14-16 år. Jag kan inte förklara allt som hände eftersom jag redan gjorde det i en anmälan till förbundet och inte orkar med allt igenom. Summan av kardemumman är att jag visar ut en spelare för att den har fått två gula kort (p.g.a. olämpligt uppträdande) och han är påväg av planen när han vänder sig om och skriker "Jävla hora" direkt vänd mot mig.
Där står jag och kan inte göra nånting. Killarna på planen reagerar genom att ta honom av planen men ledarna gör ingenting. Som ingenting hänt. Den mest utsatta personen på hela planen har blivit kalla för hora för att hon är av det kvinnliga könet och det är inte en enda människa som säger något. Jag ville bara springa av planen men klarar att blåsa igång matchen igen och låter de få minuter som är kvar gå tills jag blåser av matchen och lämnar planen gråtandes. Fortfarande ingen som säger nått. När jag nästan är inne i onklädningsrummet har en kille i samma lag som den utvisade killen sprungit fram till mig och bett om ursäkt för hans beteende. Men det är ingen annan som kommer fram till mig, folk reagerar som ingenting hänt.
I omklädningsrummet brister det och jag ringer min bästa vän och hon peppar mig. Samtidigt knackar det på dörren och det är en av ledarna i laget med killen med sig. Låt oss kalla killen Oskar men det är inte hans riktiga namn.
"Oskar här vill be om ursäkt."
"Jag vill be om ursäkt för att jag kallade dig hora", säger han med ett flin på läpparna. 
Jag var så arg att jag började gråta ännu mer och skälla på honom men inser att det inte är nån idé.
 
Hur kan nått sånt här hända? 
Min önskan är iallafall att allt handlar om ovetskap. Ovetskapen om vad som är rätt och fel, hur man ska behandla sina medmänniskor och uppfostran tror jag är det viktigaste att lära barn i skolan. Mycket viktigare än matte och grammatik. Vårt land skulle komma ännu längre om det fanns en förståelse om att alla är olika men ändå har samma mänskliga värde. Alla har samma värde och ska behandlas på samma sätt. Om vi i sverige på kort tid kan få bort gamla traditioner, utveckla ett nytt modernare samhälle där vi är mer öppna för förändringar och att alla ska ha möjlighet att nå sina drömmar oavsett kön så kan vi förändra hela världen. Detta gäller självklart inte bara kön, utan även utseende, bakgrund och ekonominsk stabilitet.  
 
Så låt oss bli en förebild för andra länder. Vi har visat oss vara långt före andra länder vad gäller jämställdhet och mänskliga rättigheter men låt oss ta det ett steg längre. Låt oss visa att Sverige kan förändra. 
 

Kommentarer
Postat av: JN

Du är grym Louise, så otroligt stark, glöm aldrig det.

2013-10-18 @ 00:12:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback